Hata Mı Devrimsel Bir Bulgu Mu? W Bozonu Kütle Farkı…

Fizikçilerin evrenin nasıl çalıştığını açıklamak için kullandıkları ve standart model de sorunsuz olarak kabul ettikleri temel bir parçacığın kütlesinin kütlesinin bilinenden daha fazla olduğu tespit edildi.

Texas A&M Üniversitesi’nde parçacık fizikçisi ve deneyleri yürüten ABD hükümetinin Fermi Ulusal Hızlandırıcı Laboratuvarı’nın sözcüsü Dave Toback, “Bu sadece bir şeylerin yanlış olması değil,” dedi. Eğer bu durum diğer laboratuvarlar tarafından tekrarlanırsa, “tam anlamıyla doğayı anlamamızda temel bir şeyin yanlış olduğu anlamı ortaya çıkar.” dedi.

Laboratuardaki fizikçiler on yıl boyunca parçacıkları bir araya getirdiler ve 4 milyon W bozon kütlesini ölçtüler. Bu atom altı parçacıklar, atomların merkezindeki temel bir kuvvetten sorumludur ve diğer parçacıklara bozunmadan önce sadece bir saniyenin çok küçük bir bölümünde var olurlar.

Dünyanın dört bir yanından 400 bilim insanından oluşan bir ekip tarafından Perşembe günü Science dergisinde yayınlanan araştırmaya göre, an itibariyle evrenle ilgili hakim teorinin yeni kütle farkı sebebiyle ciddi bir düzletmeye muhtaç olduğu yönünde kanaat belirtildi.

Bilim adamları, sonucun o kadar olağanüstü olduğunu, başka bir deneyle doğrulanması gerektiğini söylüyor. Onaylanırsa, bilim adamlarının standart model olarak adlandırılan kozmos için ayrıntılı kural kitabıyla ilgili şimdiye kadarki en büyük sorunlardan birinin tekrar sil baştan ele alınması gerekebilir.

Anahtar parçacık biraz ağır, kafa karıştırıcı fizikçilerEvren onlara olması gerektiğini söylediği için teorik kural kitaplarından biraz daha ağırdır. Kredi: AP aracılığıyla Fermilab”/>
Fermi Ulusal Hızlandırıcı Laboratuvarı tarafından Nisan 2022’de sağlanan bu tarihsiz fotoğraf, tesisin Batavia, Illinois dışındaki Çarpıştırıcı Dedektörünü gösteriyor. 7 Nisan 2022 Perşembe günü yayınlanan sonuçlarda, laboratuvardaki bilim adamları, fiziğin temel bir parçacığı olan W bozonunun, Evren onlara olması gerektiğini söylediği için teorik kural kitaplarından biraz daha ağırdır. Kredi: AP aracılığıyla Fermilab

Analiz için proje lideri olan Duke Üniversitesi fizikçisi Ashutosh V. Kotwal, bunun evinizde gizli bir oda olduğunu keşfetmek gibi olduğunu söyledi.

Bilim adamları, farkı açıklayabilecek W bozonu ile etkileşime giren keşfedilmemiş bir parçacık olabileceğini düşünüyorlar. Belki de evrenin yeterince anlaşılmayan bir diğer bileşeni olan karanlık madde bir rol oynuyor olabilir. Ya da belki de şu anda anlamadıkları yeni ve fark edilememiş başka bir fizik kuralı var, dedi araştırmacılar.

Standart model, bir W bozonunun 80.357.000 elektron volt, artı veya eksi altı ölçmesi gerektiğini söylüyor.

Fermi ekibinin bir başka bilim adamı ve İtalya Ulusal Nükleer Fizik Enstitüsü araştırma direktörü Giorgio Chiarelli, “Bundan biraz daha fazlasını bulduk.” dedi. Fermi ekibinin ölçeği, W bozonunu daha yüksek bir 80.433.000 elektron volta, artı veya eksi dokuza yerleştirdi.

Büyük bir fark gibi görünmüyor, ancak atom altı dünyada çok büyük bir fark.

Ancak hem ekip hem de araştırmaya dahil olmayan uzmanlar, böylesine büyük bir iddianın, henüz sahip olmadıkları ikinci bir ekipten ekstra kanıt gerektirdiğini söyledi.

Fermi ekibinin bir parçası olmayan California Santa Barbara Üniversitesi’nden parçacık fizikçisi Claudio Campagnari, “Bu inanılmaz derecede hassas bir ölçüm, çeşitli küçük etkilerin çeşitli kalibrasyonlarının anlaşılmasını gerektiriyor” dedi. “Bu adamlar gerçekten çok iyi. Ve onları çok ciddiye alıyorum. Ama bence günün sonunda ihtiyacımız olan şey başka bir deneyle doğrulamak.”

Daha önce, diğer ekipler tarafından W bozonunun daha az kesin ölçümleri, onun tahmin edilenden daha hafif olduğunu gösterdi, bu nedenle, araştırmanın bir parçası olmayan Caltech fizikçisi Sean M. Carroll, “belki de bu deneyde garip bir şey var” dedi. “kesinlikle çok ciddiye almaya değer” olduğunu söyledi.

Bulgu, standart fizik modeli üzerindeki potansiyel etkisi nedeniyle önemlidir.

Duke’s Kotwal, “Doğanın gerçekleri var” dedi. “Model, bu gerçekleri anlama şeklimizdir.”

Bilim adamları, standart modelin mükemmel olmadığını uzun zamandır biliyorlar. Karanlık maddeyi veya yerçekimini iyi açıklamıyor. Araştırmacılar, bilim adamlarının bu bulguları açıklamak için içeri girip onunla uğraşmaları gerekiyorsa, diğer parçacıkları ve kuvvetleri iyi açıklayan ve tahmin eden matematiksel denklemleri bulmaları gerektiğini söyledi.

Bir yıl önce farklı bir ekip, standart modelle ve müonların nasıl tepki verdiğiyle ilgili başka bir sorun buldu.

Bu yazı astrafizik.com tarafından Türkçeye aktarılmış olup yazının aslı phys.org sitesine aittir, orijinaline mümkün olduğunca sadık kalmak koşuluyla dilimize çevirilmis olsa da editoryal tarafından katkıda bulunulmuştur. Bu sebeple Astraphysic.com içerik izinlerine tabidir. astrafizik.com referans gösterilmek koşuluyla kullanıma izin verilmiştir.

Kaynak: https://phys.org/news/2022-04-key-particle-bit-heavy-confounding.html